La mostra

1937-2017

“Ascari e Schiavoni, il razzismo coloniale e Venezia” nasce con l’intento di aprire uno spazio di riflessione, di ricerca e di dialogo in occasione di una scomoda ricorrenza: l’ottantesimo anniversario della prima legge sulla «tutela della razza», varata per impedire rapporti «d’indole coniugale» tra uomini italiani e donne africane.

La mostra ripercorre alcuni dei momenti cardine del razzismo coloniale italiano per fare emergere come esso non si sia dimostrato di minore efferatezza e violenza rispetto a quello degli altri Paesi coinvolti nella corsa alla conquista coloniale. Vige una generale propensione dell’opinione pubblica italiana all’autoassoluzione morale, civile e politica che trova una sintesi nel mito del «bravo italiano». Per questo motivo la mostra vuole dialogare con l’ambiente accademico, quello cittadino e con le nuove generazioni in formazione per stimolare una presa di coscienza nei confronti delle responsabilità coloniali italiane.

Ascari e Schiavoni: due figure emblematiche, due costruzioni retoriche che ci hanno permesso di accostare le due aree geografiche maggiormente coinvolte nel progetto espansionistico italiano, l’Africa e i Balcani. Ascari e Schiavoni, anche se appartenenti a momenti storici diversi, condividono un’identità di ruolo, entrambi membri di truppe straniere poste al servizio dell’esercito della potenza dominante. Gli ascari erano soldati africani mercenari, inquadrati nelle truppe coloniali; gli s-ciavoni, invece, erano un gruppo di soldati slavi appartenenti a un reparto speciale della Serenissima. Entrambi i termini permangono nell’uso del parlato locale o nella toponomastica urbana, riproducendo l’eco dell’espansione coloniale passata.

Il progetto nasce da una collaborazione tra studenti, con competenze e attitudini differenti, in occasione del Giorno della Memoria: nostra intenzione è infatti rivolgere lo sguardo verso quegli eventi storici che costituirono una tappa fondamentale nell’elaborazione del pensiero razzista italiano e che trovarono un tragico epilogo nella Shoah. L’attività di ricerca è stata condotta in archivi ed enti di conservazione del veneziano ed ha interessato diverse tipologie di fonti con particolare attenzione a quelle a stampa, quelle iconografiche, e alle fonti orali.

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Ascari e Schiavoni, il razzismo coloniale e Venezia” (Ascari and Schiavoni: Colonial Racism and Venice) is an exhibition organized at Ca’ Foscari University of Venice which aims at provoking a discussion about the 80th anniversary of the first Italian law intended to “preserve the purity of the Italian race” (1937).

This law was meant to forbid Italian men from having “marriage-like” relationships with African women and was the first step towards a long series of legally acknowledged racial discriminations. This is an opportunity for people to discuss about the racism that fuelled Italian colonialism and to present new research that can shed light on these events and on how they are directly linked to Italy in our present days.

The project was born out of a collaboration among students with different interests and backgrounds, as part of the commemorations for the “Day of Holocaust Remembrance” (27 January), and it is intended to focus on the historical circumstances of the racist turn that led Europe to the tragedy of the Shoah. We conducted research in local archives and institutions meant to preserve documents of the Italian past, and we found books, newspapers, photos, drawings and oral testimonies from and about this period.

The exhibition reconstructs the main events concerning Italian colonial racism, and shows how the Italian experience was no less violent than that involving other countries more frequently associated with colonialism. We intend to contrast the typical Italian way of absolving ourselves of our war crimes through the unfortunate myth of «Italiani, brava gente» (“good fellas Italians”). This myth represents Italians as a good people by nature, and suggests that no bad things could have happened whenever Italians were involved. In order to do so, we brought together the different points of view of the University faculty, of Venice and its suburbs, and of the younger generation.

The idea of Venice as our central focus led us to the controversial choice of using Ascari and Schiavoni for the title of this exhibition. Historically speaking, Ascari were African paid soldiers serving under the Italian colonial empire, while Schiavoni were Slavic foot soldiers of the Serenissima Venetian Republic (IX-XVIII centuries). The names of these two kind of soldiers continued to be used to name places and roads and in the popular vernacular with a derogatory meaning. Eventually, the precise memory of those who initially held that name was lost, along with the colonial and racial  background that generated them, even though the contempt associated with those expressions did not always disappear. We consider these designations highly indicative of the process of removal which Italy has experienced in relation to its colonial past. The names in the title of the exhibition also make easily recognizable the two main areas involved in Italian colonialism: Africa and the Balkan peninsula.

19 Jan-12 Feb 2017

CFZ Cultural Flow

Zone TESA 1, Venice

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